answering-islam en kristen-muslimsk dialog

Islam och Äktenskapsbrott

En Granskning av Muhammeds Äktenskapsförmåner

Guds rena Ord, den Heliga Bibeln, fördömer begär till en annan mans fru:

”Du skall inte ha begär till din nästas hus. Du skall inte ha begär till din nästas hustru eller hans slav eller hans slavinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.” Andra Moseboken 20:17 Bibel 2000

Du skall inte ha begär till din nästas hustru, och du skall inte ha lust till din nästas hus eller åker, hans slav eller hans slavinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.” Femte Moseboken 5:21 Bibel 2000

Det är också sagt att de som har lustfyllda begär till en annan mans fru är skyldig till äktenskapsbrott:

“Ni har hört att det är sagt: Du skall inte begå äktenskapsbrott. Jag säger er: Var och en som med begär ser på en kvinna har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta.” Matteus 5:27-28 Folkbibeln

Koranen säger att Allah gav Muhammed vissa förmåner som inte gavs till någon annan:

PROFET! Vi har förklarat dem till vilka du har gett deras brudgåvor som dina lagliga hustrur; de som du rättmätigt besitter [av fångar tagna i krig för trons sak] som Gud har tilldelat dig [kan läggas till dem]. Dina kusiner på din faders sida och din moders sida som utvandrade med dig [till Yathrib har du också rätt att ta till hustrur], och den troende kvinna som vill skänka Profeten sin hand, om Profeten anser äktenskapet lämpligt; detta är en rätt som tillkommer dig ensam med uteslutande av [andra] troende - Vi vet vad Vi har föreskrivit för dem vad gäller deras hustrur och dem som de rättmätigt besitter - [detta klargör Vi] för att befria dig från alla bekymmer; Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig. S. 33:50 Mohammed Knut Bernström

Koranen nämner även att Allah gifte Muhammed till Zaids fru efter att Zaid skiljde sig från henne:

Minns [Muhammad] vad du sade till honom som Gud visade Sin nåd och som du själv visade stor välvilja: "Behåll din hustru och frukta Gud!" Och av rädsla för människorna gömde du inom dig vad Gud skulle ge till känna, fastän du inte bör frukta någon utom Gud. Men då Zayd skilde sig från henne gav Vi henne som hustru åt dig för att [visa att] ingenting hindrar en troende att ingå äktenskap med sin adoptivsons hustru, sedan bandet mellan dem har upplösts. Guds vilja måste ske. Ingen skuld vilar på Profeten som här handlade så som Gud befallde honom. Så gick Gud till väga mot föregångarna - ja, allas öden formas av Guds beslut - S. 33:37-38 Mohammed Knut Bernström

Enligt Muslimska källor, Zaid som nämns ovan är Zaid ibn Haritha, en före detta slav till Muhammeds första fru, Khadijah, som Muhammed frigjorde och adopterade som sin son. Muslimska källor skriver att Muhammed gick till Zaid på besök och fann hans fru, Zaid b. Jash, icke täckt och beundrade hennes skönhet. Zainab hörde Muhammeds beröm av hennes skönhet och spred det till hennes man. Detta gjorde Zaid obekväm och han bestämde sig att skilja sig från henne för att Muhammed kunde gifta sig med henne.

En av Islams främsta Muslimska kommentatorer, al-Qurtubi räknar upp förmånerna som Allah gav till Muhammed. Följande är tagen från al-Qurtubis Kommentarer på Sura 33:50. Fetstil och versaler är vår betoning.


Och någon troende kvinna som tillägnar sig själv till Profeten om Profeten önskar att gifta sig (Nikah) med henne; är detta endast för dig och inte för Troende (i allmänhet).

Vad som beviljades och gjordes tillåtet (av Allah) till profeten -fvöh- är följande 16 utfärdanden:-

  • Första: Att vara rättvis med bytet.
  • Andra: Att (med våld) ta en femte av en femte eller bara en femte (av krigsbyten).
  • Tredje: “Al Wisal” (Dimitrius- fastan eller att fasta. Detta oftast refererar till fasta eller avhållsamhet till mat.)
  • Fjärde: Att ta mer än fyra kvinnor.
  • Femte: Att gifta sig, “Yas-tan-kih” (eller att ha samlag), med en kvinna som muntligt uttrycker hennes tillgivenhet (till profeten)
  • Sjätte: Att gifta sig, “Yas-tan-kih,” utan närvaro (eller tillåtelse) av en legal beskyddare.
  • Sjunde: Att gifta sig, “Yas-tan-kih,” utan en brudgåva.
  • Åttonde: Att gifta sig (och ha samlag) under ett tillstånd av rituell ingivning och rening.
  • Nionde: Annullering av ett löfte som han kan ge till sina fruar.
  • Tionde: Om Muhammed ser på en kvinna (och begär henne) DÅ ÄR DET NÖDVÄNDIGT FÖR HENNES MAN ATT SKILJA SIG FRÅN HENNE OCH GE HENNE TILL MUHAMMED FÖR GIFTERMÅL. Ibn Al A’raby sade, ”Detta är vad som tjänaren av de två heliga moskéerna också sade, som var godkänd av dem lärda FRÅN ZAID HISTORIEN som också har denna mening.
  • Elfte: Att profeten befriade Safiyyah (från hennes fångna status) och han betraktade hennes befrielse som hennes brudgåva.
  • Tolfte: Att tåga in i Mecka utan att vara ett tillstånd av rituell rening.
  • Trettonde: Att strida i Mecka.
  • Fjortonde: Att han inte ärvs av någon alls. Detta var omtalad i löftet av absolution; när en man närmar sig döden under sjukdom, mestadels av hans tillgångar tas från honom, så att han inte har mer än en tredjedel kvar till honom. Men profetens tillgångar blev kvar för honom, detta är bevisad i versen om arv i Surat Mariam.
  • Femtonde: Hans giftermål fortfarande ses som giltig efter hans död.
  • Sextonde: Om han skiljer sig från en kvinna blir hon förbjuden för alla andra och får inte gifta sig, “Nikah” med någon annan.

"Yas-tan-kih" kommer från ordet "Yan’kah." För att det är sagt i olika former "Nakaha" och "Istan-kaha" just som det är sagt "Ajab" och "Ista-jab"… Det är tillåtet att använda ordet, "Istan-kaha," för att mena en som efterfrågar giftermål eller en som efterfrågar sexuell samlag. (källa; översättningen är vår) 

Originala arabiska texten:

وَأَمَّا مَا أُحِلَّ لَهُ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَجُمْلَته سِتَّة عَشَرَ : الْأَوَّل : صَفِيّ الْمَغْنَم . الثَّانِي : الِاسْتِبْدَاد بِخُمُسِ الْخُمُس أَوْ الْخُمُس . الثَّالِث : الْوِصَال . الرَّابِع : الزِّيَادَة عَلَى أَرْبَع نِسْوَة . الْخَامِس : النِّكَاح بِلَفْظِ الْهِبَة . السَّادِس : النِّكَاح بِغَيْرِ وَلِيّ . السَّابِع : النِّكَاح بِغَيْرِ صَدَاق . الثَّامِن : نِكَاحه فِي حَالَة الْإِحْرَام . التَّاسِع : سُقُوط الْقَسْم بَيْن الْأَزْوَاج عَنْهُ , وَسَيَأْتِي . الْعَاشِر : إِذَا وَقَعَ بَصَره عَلَى اِمْرَأَة وَجَبَ عَلَى زَوْجهَا طَلَاقهَا , وَحَلَّ لَهُ نِكَاحهَا . قَالَ اِبْن الْعَرَبِيّ : هَكَذَا قَالَ إِمَام الْحَرَمَيْنِ , وَقَدْ مَضَى مَا لِلْعُلَمَاءِ فِي قِصَّة زَيْد مِنْ هَذَا الْمَعْنَى . الْحَادِيَ عَشَرَ : أَنَّهُ أَعْتَقَ صَفِيَّة وَجَعَلَ عِتْقهَا صَدَاقهَا . الثَّانِي عَشَرَ : دُخُول مَكَّة بِغَيْرِ إِحْرَام , وَفِي حَقّنَا فِيهِ اِخْتِلَاف . الثَّالِث عَشَر : الْقِتَال بِمَكَّة . الرَّابِع عَشَر : أَنَّهُ لَا يُورَث . وَإِنَّمَا ذُكِرَ هَذَا فِي قِسْم التَّحْلِيل لِأَنَّ الرَّجُل إِذَا قَارَبَ الْمَوْت بِالْمَرَضِ زَالَ عَنْهُ أَكْثَرُ مِلْكه , وَلَمْ يَبْقَ لَهُ إِلَّا الثُّلُث خَالِصًا , وَبَقِيَ مِلْك رَسُول اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى مَا تَقَرَّرَ بَيَانه فِي آيَة الْمَوَارِيث , وَسُورَة " مَرْيَم " بَيَانه أَيْضًا . الْخَامِسَة عَشَر : بَقَاء زَوْجِيَّته مِنْ بَعْد الْمَوْت . السَّادِس عَشَر : إِذَا طَلَّقَ اِمْرَأَة تَبْقَى حُرْمَته عَلَيْهَا فَلَا تُنْكَح .

" أَنْ يَسْتَنْكِحهَا " أَيْ يَنْكِحهَا , يُقَال : نَكَحَ وَاسْتَنْكَحَ , مِثْل عَجِبَ وَاسْتَعْجَبَ , وَعَجِلَ وَاسْتَعْجَلَ . وَيَجُوز أَنْ يَرِد الِاسْتِنْكَاح بِمَعْنَى طَلَب النِّكَاح , أَوْ طَلَب الْوَطْء .


Slutsats

Allah gav Muhammed vissa förmåner, även att kunna bryta Allahs egna bud, som att gifta sig med mer än fyra fruar. Men den mest bekymrande förmånen på listan är där Muhammed kunde få en man att skilja sig från sin fru om Muhammed begärde henne och ville ha henne för giftermål. En Muslim kan inte påstå att detta är endast al-Qurtubis felaktiga tolkning eller påstående, sedan Koranen själv nämner hur Allah gifte Muhammed till Zaids frånskilda. Traditionerna ger ytterligare detaljer och skriver att det var Muhammeds begär till Zainab som ledde till att Zaid skiljde sig från henne.

För att göra saken svårare; Koranen tillåter äktenskapsbrott i specifika fall:

 [Ni får inte närma er] gifta kvinnor utom sådana som ni rättmätigt besitter - detta är vad Gud föreskriver för er. Med dessa undantag får ni vända er till varje kvinna, som ni vill leva samman med i ett regelrätt äktenskap, inte i ett löst förhållande, och erbjuda henne något av er egendom. Och liksom ni vill njuta av vad [er hustru] skänker er skall ni ge henne den föreskrivna brudgåvan; men ni kan inte klandras om ni efter att ha fullgjort vad som är föreskrivet kommer överens om något [vid sidan därom]. Gud är allvetande, vis. S. 4:24 Mohammed Knut Bernström

Sedan denna befallning gällde Muhammed och alla Muslimer betyder det att Muhammed och de andra var tillåtna att ha sex med gifta kvinnor som de hade antigen hade tagit till fånga eller ägde som slavar.

Det sorgliga och tragiska med detta är att denna befallning inte har blivit upphävd, vilket betyder att Muslimer är fortfarande tillåtna att våldta gifta kvinnor som de tar till fånga eller äger som slavar.

Följaktligen, Islams Allah tillåter hans budbärare att ha begär till hans grannes fru (egentligen hans adoptiva sons fru) och därigenom begå äktenskapsbrott i hans hjärta. Allah tillät även Muhammed tillsammans med andra män (lik dagens Muslimer) att begå äktenskapsbrott med gifta kvinnor som de har förslavat eller tagit till fånga. I ljuset av Heliga Bibelns lära, Guds sanna Ord, är vi tvungna att konkludera att Allah inte är sann Gud av Abraham, Isak och Jakob och inte heller är Muhammed en sann budbärare.

Av Sam Shamoun
Översatt av Team Sverige, originalet kan hittas här.
Kontakta oss