answering-islam en kristen-muslimsk dialog

Hur kan Jesus vara Gud när han gav falska profetior?

Skeptikern vill försöka avfärda Herren Jesus Gudomlighet genom att argumentera att Han gav falska profetior.

1. Skeptikern argumenterar:

Jesus sa till sina lärjungar att predika i alla städer i Israel och att dem inte kommer hinna att gå till alla städer förrän han kommer. Jesus har inte kommit tillbaka än:

Matt 10:23
Ni skall bli hatade av alla för mitt namns skull. Men den som håller ut till slutet skall bli räddad. Om man förföljer er i den ena staden, så fly till nästa. Sannerligen, ni hinner inte till alla städer i Israel förrän Människosonen kommer. (Bibeln 2000)

Svar:

Det här är ingen falsk profetia utan skeptikern har helt enkelt ignorerat kontexten. Matteus kapitel 10 handlar om att Herren Jesus sänder ut Sina 12 lärjungar i Israel för att evangelisera och göra mirakel bland judarna.

När Herren Jesus säger att dem inte hinner till alla städer i Israel förrän Människosonen kommer då pratar Han inte om Sitt nästa kommande vid tidens slut, vilket skeptikern felaktigt förutsätter. Utan Herren Jesus menar att Han strax kommer att återförenas med dem i Israel efter att Han Själv predikat i städerna där omkring. Detta framgår av första versen i nästa kapitel:

Matt 11:1
När Jesus hade avslutat befallningarna till sina tolv lärjungar gick han därifrån för att undervisa och förkunna i städerna där omkring. (Bibeln 2000)

Vi kan läsa samma historia hos Markus som tydliggör detta:

Mark 6:7-13, 30
Han kallade till sig de tolv och sände ut dem två och två och gav dem makt över de orena andarna
. Och han sade åt dem att inte ta med sig något mer på vägen än en stav, inget bröd, ingen påse och inga pengar i bältet. Sandaler fick de ha men inte mer än en skjorta. Och han sade till dem: "När ni har tagit in i ett hus, så stanna där tills ni skall vidare. Och är det någon plats som inte vill ta emot er och inte vill höra på er, så fortsätt därifrån och skaka av dammet under era fötter. Det skall vittna mot dem." De gav sig i väg och predikade att alla skulle omvända sig, och de drev ut många demoner och smorde många sjuka med olja och botade dem… Apostlarna samlades hos Jesus och berättade för honom om allt de hade gjort och vad de hade undervisat om. (Bibeln 2000)

2. Skeptikern argumenterar:

Jesus sa till sina lärjungar att några av dem inte skulle möta döden innan han kommer tillbaka med sitt rike vid tidens slut. Alla lärjungar har dött och Jesus har inte kommit tillbaka med sitt rike:

Matt 16:28
Sannerligen, några av dem som står här skall inte möta döden förrän de har sett Människosonen komma med sitt rike. (Bibeln 2000)

Svar:

Skeptikern missrepresenterar versen då han/hon utgår ifrån att Herren Jesus pratar om Sitt nästa kommande vid tidens slut, vilket inte stämmer. Herren Jesus pratar om att vissa lärjungar skulle se Honom i Sin himmelska härlighet i Sitt rike, vilket uppfylls i nästa kapitel:

Matt 17:1-3
Sex dagar senare tog Jesus med sig Petrus, Jakob och hans bror Johannes och gick med dem upp på ett högt berg, där de var ensamma. Där FÖRVANDLADES han inför dem: hans ansikte lyste som solen, och hans kläder blev vita som ljuset. Och de såg Mose och Elia stå och samtala med honom. Då sade Petrus till Jesus: "HERRE, det är bra att vi är med. Om du vill skall jag göra tre hyddor här, en för dig, en för Mose och en för Elia." Medan han ännu talade sänkte sig ett lysande moln över dem, och ur molnet kom en röst som sade: "Detta är min älskade son, han är min utvalde. Lyssna till honom." (Bibeln 2000)

Det här är ingen falsk profetia.

3. Skeptikern argumenterar:

Jesus säger att domedagen ska komma under hans generation:

Matt 24:3-6, 29-30, 34
När han sedan satt på Olivberget och lärjungarna var ensamma med honom kom de fram och sade: "Säg oss när det skall hända. Och vad blir tecknet för din återkomst och för tidens slut?" Jesus svarade: "Se upp så att ingen bedrar er. Många kommer att uppträda under mitt namn och säga: Jag är Messias, och de skall bedra många. Ni kommer att få höra stridslarm och krigsrykten. Se till att ni inte låter skrämma er. Sådant måste hända, men det är ännu inte slutet… Strax efter den tidens lidanden skall solen förmörkas och månen mista sitt sken. Stjärnorna skall falla från skyn och himlens makter skakas. Då skall Människosonens tecken synas på himlen, och då skall alla jordens stammar höja klagorop, och man skall få se Människosonen komma på himlens moln med makt och stor härlighet… Sannerligen, DETTA SLÄKTE skall inte förgå förrän allt detta händer. (Bibeln 2000)

Svar:

Skeptikern utgår ifrån att detta släkte (grekiska - genea) innebär Herren Jesus samtida generation. Detta är inte sant. Utan Herren Jesus pratar om vår tidsålder. Det är vår tidsålder som kommer att bevittna de nämnda tecknen och inte Herren Jesus generation.

Om vi vidare tar hänsyn till kontexten framgår det att Herren Jesus inte pratar om Sina samtida:

Matt 24:11-14
Många falska profeter skall framträda och bedra många. Genom att laglösheten tilltar kommer kärleken att kallna hos de flesta. Men den som håller ut till slutet skall bli räddad. Och budskapet om riket skall förkunnas i HELA VÄRLDEN OCH BLI TILL ETT VITTNESBÖRD FÖR ALLA FOLK. Sedan skall slutet komma. (Bibeln 2000)

Herren Jesus säger att Evangeliet måste spridas i hela världen och bland alla världens folk innan domedagen kommer. Detta påvisar tydligt att Herren Jesus inte pratade om Sina samtida i Matt 24:34 utan om vår tidsålder. Herren Jesus gav inga falska profetior.

Vad gäller Islams profet Muhammed, rapporterar följande ahadith att Muhammed har sagt att domedagen skulle ha kommit under hans kompanjoners livstid, vilket är en falsk profetia:

Sahih Muslim
Book 41, Number 7051
Anas rapporterade att en person frågade Allahs budbärare (må frid vara över honom) när den sista timmen skulle komma. Han hade i sin närvaro en ung pojke från Ansar som hette Mabammad. Allahs budbärare (må frid vara över honom) sa: Om den här unga pojken lever kommer han inte att vara gamla när den sista timmen kommer till dig. [vår översättning] Länk

Sahih Muslim
Book 41, Number 7052
Anas b. Malik rapporterade att en person frågade Allahs apostel (må frid vara över honom): När kommer den sista timmen? Allahs budbärare (må frid vara över honom) var tyst ett tag, sedan tittade han på en ung pojke som var i hans närvaro, tillhörande stammen Azd Shanilwa, och han sa: Om den här pojken lever kommer han inte att bli gammal tills den sista timmen kommer till dig. Anas sa att denna unga pojke var i vår ålder under dessa dagar. [vår översättning] Länk

Team Sverige,
Kontakta oss