answering-islam en kristen-muslimsk dialog

Förnekade Jesus att någon innan honom har stigit upp till himlen?

Här är versen ifråga:

Joh 3:13
Ingen har stigit upp till himlen utom den som stigit ner från himlen: Människosonen. (Bibeln 2000)

Vi kan vidare läsa att Elia och Henok steg upp till himlen:

1 Mos 5:21-24
När Hanok var 65 år blev han far till Metusela. Och sedan Hanok hade fått Metusela vandrade han med Gud i 300 år och fick söner och döttrar. Hanoks hela ålder blev alltså 365 år. Sedan Hanok på detta sätt hade vandrat med Gud fanns han inte mer, ty Gud hämtade honom. (Bibeln 2000)

Heb 11:5
Genom tron togs Hanok bort utan att möta döden. Och man fann honom inte mer, ty Gud hade tagit honom till sig. Innan han togs bort, hade han fått det vittnesbördet att han funnit nåd hos Gud. (Bibeln 2000)

2 Kung 2:1, 12
Då Herren tog upp Elia till himlen
i en stormvind gick det till så här. Elia var på väg från Gilgal tillsammans med Elisha… Elisha såg det, och han ropade: "Min fader, min fader, du Israels vagnar och ryttare!" När han inte såg Elia längre grep han tag i sina kläder och rev itu dem. (Bibeln 2000)

Skriften säger alltså att Elia och Henok steg upp till himlen. Notera även att texterna inte säger att Elia och Henok kom tillbaka till jorden, utan de förblev där. Varken Elia och Henok kom tillbaka till jorden och avslöjade himlens hemligheter.

Låt oss nu se vad Herren Jesus menar med att ingen har stigit upp till himlen utom den som stigit ner från himlen:

Joh 3:11-15
Sannerligen, jag säger dig: det vi vet förkunnar vi, och det vi har sett vittnar vi om, men ni tar inte emot vårt vittnesbörd. Om ni inte tror när jag talar till er om det jordiska, hur skall ni då kunna tro när jag talar till er om det himmelska? Ingen har stigit upp till himlen utom den som stigit ner från himlen: Människosonen. Liksom Mose hängde upp ormen i öknen, så måste Människosonen upphöjas för att var och en som tror på honom skall ha evigt liv. (Bibeln 2000)

När vi läser versen i sin kontext blir det uppenbart att Herren Jesus inte förnekar att någon har stigit upp till himlen innan Honom. Utan Herren Jesus intentioner är att förmedla att Han är den enda som har stigit ner från himlen – i syfte att vittna om det eviga riket och rädda mänskligheten genom Sin korsfästelse – för att slutligen stiga upp till himlen igen, vilket även följande texter förmedlar: 

Joh 6:35-40
Jesus svarade: "Jag är livets bröd. Den som kommer till mig skall aldrig hungra, och den som tror på mig skall aldrig någonsin törsta. Men som jag har sagt er: ni har sett mig och tror ändå inte. Alla som Fadern ger mig skall komma till mig, och den som kommer till mig skall jag inte visa bort. Ty jag har inte kommit ner från himlen för att göra vad jag själv vill utan för att göra hans vilja som har sänt mig. Och detta är hans vilja som har sänt mig: att jag inte skall låta någon gå förlorad av dem som han har gett mig utan låta dem uppstå på den sista dagen. Ty detta är min faders vilja: att alla som ser Sonen och tror på honom skall ha evigt liv. Och jag skall låta dem uppstå på den sista dagen." (Bibeln 2000)

Joh 8:23-24
Han sade till dem: "Ni hör hemma här nere, jag är ovanifrån. Ni tillhör denna världen, jag tillhör inte denna världen. Därför sade jag att ni skall dö i era synder. Ty om ni inte tror att jag är den jag är skall ni dö i era synder." (Bibeln 2000)

Herren Jesus förnekade alltså inte att Elia och Henok hade stigit upp till himlen. Utan Han förnekade att någon innan och annan än Honom kan vittna om det eviga livet och ge frälsa mänskligheten. Den enda som kan göra det är den som själv kommer därifrån, nämligen Herren Jesus Själv!

Team Sverige,
Kontakta oss