answering-islam en kristen-muslimsk dialog

Var Herren Jesus verkligen syndfri?

Enligt Gamla Testamentet föreskrivs att en syndare skulle offra ett djur till Gud för att få försoning för sina synder. Skriften säger dock att offret måste vara perfekt (2 Mos 12:5; 3 Mos 1:1-4). Detta är en illustration på att den som ska frälsa mänskligheten från deras synder måste vara syndfri. Om frälsaren inte är syndfri kan han inte vara mänsklighetens frälsare för att han själv behöver frälsas (Ps 49:7-10; Heb 7:26-27).

Den Heliga Bibeln lär ut att Herren Jesus är syndfri:

Joh 8:46
Kan någon av er bevisa att jag har syndat?
Om jag talar sanning, varför tror ni mig då inte? (Bibeln 2000)

Heb 4:15
Vi har inte en överstepräst som är oförmögen att känna med oss i våra svagheter, utan en som har prövats på alla sätt och varit som vi men utan synd. (Bibeln 2000)

1 Pet 2:22
Han begick inte någon synd
, och svek fanns inte i hans mun. (Bibeln 2000)

1 Joh 3:5
Ni vet att han har uppenbarat sig för att ta bort synderna och att någon synd inte finns hos honom. (Bibeln 2000)

Därför kan Han frälsa mänskligheten:

Matt 20:28
Inte heller Människosonen har kommit för att bli tjänad, utan för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många. (Bibeln 2000)

Luk 2:11
I dag har en frälsare fötts åt er i Davids stad, han är Messias, Herren. (Bibeln 2000)

Mark 10:45
Människosonen har inte kommit för att bli tjänad utan för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många. (Bibeln 2000)

Joh 1:28-29
Detta hände i Betania på andra sidan Jordan, där Johannes döpte. Nästa dag såg han Jesus komma, och han sade: Där är Guds LAMM som tar bort världens SYND. (Bibeln 2000)

Apg 5:30-31
Våra fäders Gud uppväckte Jesus, som ni hängde upp på en träpåle och mördade. Honom har Gud upphöjt med sin högra hand och gjort till hövding och frälsare för att Israel skall kunna omvända sig och få förlåtelse för sina synder. (Bibeln 2000)

1 Joh 4:7-10
Mina kära, låt oss älska varandra, ty kärleken kommer från Gud, och den som älskar är född av Gud och känner Gud. Men den som inte älskar känner inte Gud, eftersom Gud är kärlek. Så uppenbarades Guds kärlek hos oss: han sände sin ende son till världen för att vi skulle få liv genom honom. Detta är kärleken: inte att vi har älskat Gud utan att han har älskat oss och sänt sin son som försoningsoffer för våra synder. (Bibeln 2000)

Ett sätt att försöka rubba detta Gudomliga och kärleksfulla budskap är genom att hävda att Herren Jesus var en syndare. Skeptikern använder därför följande argument för att försöka hävda att Herren Jesus inte var syndfri:

(A) Jesus att den som blir vred syndar (Matt 5:22), samtidigt som han själv blev vred (Joh 2:13-16; Matt 21:12-13; Mark 11:15-19; Luk 19:45-48).

Låt oss börja med att läsa vad som står i Matteus 5 kapitel angående vrede:

Matt 5:22
Men jag säger er: den som blir vred på sin BRODER undgår inte sin dom, och den som smädar sin BRODER undgår inte att ställas inför rådet, och den som förbannar HONOM undgår inte helvetets eld. (Bibeln 2000)

Herren Jesus säger inte att vrede i sig är en synd, utan en grundlös vrede är en synd. Detta är precis vad Skriften säger (Ps 4:5; 37:8; Ef 4:26). Notera vidare att Herren Jesus säger att den som blir vred sin broder undgår inte sin dom. Här är Herren Jesus definition på vem som är en broder:

Matt 12:46-50 (se även: Mark 3:31-35; Luk 8:19-21)
Medan han ännu talade till folket kom hans mor och hans bröder. De stod utanför och ville tala med honom, och någon sade till honom: "Din mor och dina bröder står där ute och vill tala med dig." Han svarade honom: "Vem är min mor, och vilka är mina BRÖDER?" Och han visade med handen på sina lärjungar och sade: "Det här är min mor och mina bröder. Den som gör min HIMMELSKE FADERS VILJA ÄR MIN BROR och syster och mor."(Bibeln 2000)

Den som alltså blir vred på en som gör rätt har handlar orätt. Herren Jesus blir vred (Joh 2:13-16; Matt 21:12-13; Mark 11:15-19; Luk 19:45-48) i templet på somliga personer som gjort orätt när de gjorde Guds bönehus till en saluhall, vilket går emot Guds Vilja.

(B) Jesus sa att man ska vara ärlig (Matt 15:18-20; Mark 7:20-23; Joh 8:44), samtidigt som han ljög (Joh 7:2-10).

Det är riktigt att Herren Jesus säger att man inte ska ljuga. Skeptikern däremot missrepresenterar den texten han åkallar. Låt oss läsa Johannes Evangeliets sjunde kapitel för att komma i underfund med om Herren Jesus verkligen ljög:

Joh 7:1-10
Sedan vandrade Jesus omkring i Galileen. I Judeen ville han inte vandra eftersom judarna var ute efter att DÖDA honom. Judarnas lövhyddefest närmade sig. Hans bröder sade då till honom: "Stanna inte här utan gå till Judeen, så att också dina lärjungar får se dina gärningar. Ingen verkar i skymundan om han vill bli ALLMÄNT känd. Om du gör sådana ting, visa dig då för världen." Inte heller hans bröder trodde på honom. Men Jesus sade till dem: "Min tid är ännu inte inne, men för er är det alltid rätt tid. Er kan världen inte hata, men mig hatar den därför att jag vittnar om att dess gärningar är onda. Gå ni upp till högtiden. Jag gör det inte den här gången, min tid är ännu inte inne." Och han stannade själv kvar i Galileen. Men när hans bröder hade gått upp till högtiden gick han också dit, inte ÖPPET utan i HEMLIGHET. (Bibeln 2000)

Herren Jesus förnekade inte att Han skulle gå på lövhyddefesten. Han poängterade att Han inte ville gå ditt offentligt, utan i hemlighet för att inte dra till Sig uppmärksamhet. Detta för att det judiska ledarskapet redan var benägna om att döda Honom.

(C) Johannes Döparens dop var ett omvändelsens dop från synder (Apg 19:4), samtidigt som Jesus döptes av Johannes Döparen (Matt 3:13-17; Mark 1:9-11; Luk 3:21-22 ).  

Det är riktigt att Johannes dopet är ett omvändelse dop för syndare. Men anledningen att Herren Jesus döptes av Johannes var inte för att Han var syndare. Johannes säger själv att han inte är värdig att ta knytta upp remmen på Herren Jesu sandaler (Joh 1:26-27). Anledningen till att Herren Jesus döptes var för att uppfylla det som tillhörde rättfärdigheten:

Matt 3:15
Jesus svarade: "Låt det ske. Det är så vi skall UPPFYLLA ALLT som hör till RÄTTFÄRDIGHETEN" Då lät han det ske. (Bibeln 2000)

Herren Jesus kom för att uppfylla lagen (Matt 5:17) och för att bland annat fungera som vår överstepräst (Heb 4:14-16). Präster enligt Toran var tvungna att tvättas rent med vatten och smörjas in med olja (2 Mos 29:4, 7). Prästerna var också tvungna att vara minst 30 år innan de blev vigda (4 Mos 4:3, 43).  Herren Jesus dop var alltså ingen omvändelse dop, utan uppfyllande av lagen.

(4) När en äktenskapsbryterska (Joh 7:53-8:11) dras fram till Jesus säger han att den som är syndfri får stena henne (Joh 8:7), samtidigt läser vi att Jesus aldrig stenade henne. Vilket bevisar att han inte är syndfri, annars skulle han ha stenat henne.

Herren Jesus är syndfri och kunde därför stena henne. Men Herren Jesus kom inte för att stena och döma folk:

Joh 8:15
Ni dömer på människovis, jag dömer ingen. (Bibeln 2000)

Herren Jesus kom med nåd och räddning:

Joh 1:16-17
Av hans fullhet har vi alla fått del, med nåd och åter nåd. Ty lagen gavs genom Mose, men nåden och sanningen har kommit genom Jesus Kristus. (Bibeln 2000)

Joh 3:16-17
Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv. Ty Gud sände inte sin son till världen för att döma världen utan för att världen skulle RÄDDAS GENOM HONOM. (Bibeln 2000)

Joh 12:46-47
Jag är ljuset som har kommit hit i världen för att ingen som tror på mig skall bli kvar i mörkret. Om någon hör mina ord men inte tar vara på dem, så dömer inte jag honom, ty jag har inte kommit för att döma världen utan för att rädda värld. (Bibeln 2000)

Även enligt Islam är Herren Jesus syndfri:

19:16-19
OCH MINNS [vad] denna Skrift [har att säga om] Maria. Hon drog sig ifrån de sina till ett [avskilt] rum i öster och lät dem förstå att hon ville vara i ostördhet genom [att anbringa] ett förhänge. Och Vi sände till henne Vår ingivelses ängel som uppenbarade sig för henne i en välskapad mans skepnad. Då ropade hon: "Jag ber om den Nåderikes beskydd mot dig! [Kom inte nära mig] om du fruktar Gud!" [Ängeln] sade: "Jag är ingenting annat än en budbärare från din Herre [med hälsningen:] 'Jag skall skänka dig en son, REN och rättfärdig.'" (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Här följer den första islamistiska exegeten Ibn Abbas utläggning av versen (19:19):

"(Han sa) Gabriel sa till henne: (Jag är endast en budbärare från din Herre, så jag ska skänka dig) så Allah kan skänka dig (en FELFRI son) en rättfärdig son."

Se även följande hadith som säger att endast Herren Jesus är syndfri:

Sahih Bukhari
Volume 4, Book 54, Number 506
När en människa födds rör Satan honom på båda sidor av kroppen, med sina två fingrar, förutom Jesus, Marias son, som Satan försökte röra men misslyckats, för han rörde placentan istället."

Se även följande hadith (den är lång) som säger att Herren Jesus är utan synd: Sahih Bukhari Volym 6, Bok 60, Nummer 236.

Team Sverige,
Kontakta oss